kon.daeiah

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
kon.daeiah

كن داعية

قوانين العقل الباطن 2

sandy22
    sandy22
    مشرفه
    مشرفه

قوانين العقل الباطن 2 Empty قوانين العقل الباطن 2

مُساهمة من طرف sandy22 الأربعاء ديسمبر 15, 2010 2:25 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

هنستكمل موضوع قوانين العقل الباطن

وصلنا لقانون التفكير المتساوي..

لو بتفكر في حاجه معينه بتشوف منها كتير وبتجبلي حجات شبهها
    العقل اللاواعي بيتخزن فيه كل المعلومات وشبهها..
    لو شفت فراشه فجأه هتلاقي فراشه تانيه وبالوان تنيه
    ودا معناه الانسان لما بيفكر في حاجه بيشوف منها كتير وبيشوف حجات زييها ودي الطريقه الي الانسان بيفكر فيها..لازم الواحد ياخد باله ان التفكير اللاواعي هيوصلني لكل القوانين دي ..يااما هتشتغل معاك او ضدك..
    انا فكرت بطريقه معينه عندي سبب وعندي نتيجه.. وانا متبرمج بطريقه معينه وبتصرف بطريقه معينه لو حصل حاجه
    انا بغضب..
    لازم تنفصل بشعورك واحاسيسك عن اللي بيحصل وتركز بالرساله..

ومن هنا بياخادني لقانون التركيز...
    اي حاجه تركز فيها بتؤثر على حكمك على الاشياء وبالتالي على شعورك واحاسيسك وسلوكياتك
    اي حاجه بتعملها بالدنيا بتتوقف على تركيزك في الاشياء
    الانسان علشان يعمل اي حاجه لازم يستخدم حواسه الخمسه بطريقه معينه وبتتبرمج بالمخ بطريقه معينه
    معنى كدا ان العين هي مراية العقل ..ولو غيرت العين مش هتلاقي البرمجه
    المخ بيعمل حاجه خطيره جدا بيركز وبيحكم.. واول مايحكم على حاجه بيلغي معلومات

ازاي؟؟؟
    متلا الشخص اللي دخل مطعم معين وبيحب اكله معينه وجتله بأسلوب مختلف
    بيحكم على المطعم كله فبيلغي كل الحجات الكويسه وبيخلي الحاجه الوحده اللي هو مبيحبهاش
    فبيعمم الحاجه الوحده دي...

ودا يوصلنا لقانون التوقع والانجداب..
    اي حاجه بتتوقعها بتنجدب اليك من نفس النوع
    هل ممكن تكون فكرت بصديق وهو ببلد تنيه وتلاقيه بيتصل بيك بالتلفون ممكن تحصل صح..
    دي اسمها
    (توارد الخواطر))
    لو فكرت في اهدافك بتنجدب اليك من نفس النوع وبتبدأ
    تلاحظ كتب متعرفهاش وبتشوف ناس مشفتهمش قبل كدا
    اول حاجه بالتوقع هو انك لازم تتوقع كل حاجه تحصل ايجابيه من الله سبحانه وتعلى وبعد كدا تتوقع
    الاجابات من نفسك و الناس اللي حواليك.
    لان التوقع الايجابي 50%من التغيير

وبيوصلني الى قانون المراسلات..
    العالم الخارجي بيؤكد العالم الداخلي التفكير بسبب الواقع..لو انا فكرت
    بحاجه معينه تصبح واقع بنسبالي لو متلا واحد صحي من النوم وقال الدنيا رائعه دا واقع بنسباله
    75%من التفكير بطريقه سلبيه بيسبب الامراض عضويه ونفسيه
    فالاحاسيس المتتابعه بتسبب الافكار
    فإذا تبرمج الإنسان بطريقة ايجابية بنلاقي ان عالمه الخارجي بيؤكد لييه بللي بيفكر فيه وبرضه نفسه الو انه تبرمج بطريقة سلبية

وهذا يوصلناالى قانون الانعكاس...
    نقول ان االعالم الخارجي انعكاس للعالم الداخلي
    بمعنى ان العالم الخارجي لما يرجعلك هيأثر على عالمك الداخلي ، لو حد قلك كلمة طيبة هتأثر عليك و تكون ردة فعلك بنفس الأسلوب فهترد على الشخص بكلمة طيبة برضه

ودا بيوصلنا الى قانون التراكم...
    اي حاجه تفكرفيها عقلك بيسجلهالك ويفتحلك ملف من نفس نوعه ولو كررت التفكير هيتراكم في نفس الملف ويسببلك احاسيس من نفس النوع حتى ادا محطتيتوش بالفعل في العالم الخارجي
    بمعنى أن أي حاجه تفكر فيها أكثر من مرة و تعيد التفكير فيها بنفس الأسلوب و بنفس الطريقةهيتراكم في العقل اللاواعي ، متلا التعبان نفسي بيفكر ثم يرجع في اليوم التاني و يقول لنفسه أنا تعبان نفسيا و كذلك في اليوم اللي بعده ، فيتراكم دا عنده يوم ورا يوم، كذلك كمن يفكر بطريقة سلبية فيبدأ يتراكم هذا التفكير لديه و كل مرة يصبح أكثر سلبية من المرة السابقة و هكذا،

و هذا يوصلنا للقانون العادات
    بمعنى اي حاجه بتفكر فيها وتتكرر اكتر من مره بيصبح تخزين راسخ وهدا التخزين يتحول إلى عادة دائمة من السهل أن تكتسب عادة بس من الصعب التخلص منها، لكن العقل اللي اتعلم دي العادة بإمكانه أن يتخلص منها و بنفس الأسلوب.
    وبنوصل لاخر قانون هو قانون الاستبدال..
    بيقولك لو عاوز تغيير اي شئ بحياتك لازم تستبدله بحاجه تنيه
    علشان أغير أي قانون من القوانين السابقة لا بد من استخدام دا القانون ، بامكانك أن تاخذ أي قانون من هذه القوانين و تستبدلها بطريقة أخرى من التفكير الإيجابي ، فمثلا لو كنت بتتكلم مع صديق عن شخص ما وبتقول عنه انه إنسان سلبي بتعرف انت عملت ايه؟؟ أنت بعتله ذبذبات و طاقة بتخليه يتصرف بطريقة أنت عاوزاها تشوفا بيها، وبعدها يتصرف هذا الشخص بطريقة سلبية مع انك انت اللي خليته يتصرف بدي الطريقة ..

بنهايه عاوزه اقوللكم
    اننا لازم ناخد بالنا جدامن قوانين العقل اللاواعي لأنه بإمكانكم تخلوها تعمل ضدكم أو لصالحكم ، فقوانين العقل اللاواعي منقدرش نتجاهلها ابدا علينا كلنا و من اليوم نستخدام دي القوانين لصالحنا بدل من أن تعمل ضدنا ، ولما بتلاقي نفسك بتفكر تفكير سلبي الغيه و فكر بشكل إيجابي

اختكم...............ساندي.

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس سبتمبر 19, 2024 5:15 pm